zondag, april 13, 2008

Songkran




Vandaag is het in Thailand Nieuwjaar en dat wordt gevierd met water, héél veel water. Als je droge kleren wil kan je jezelf maar beter de hele dag opsluiten, want er is geen ontkomen aan. Of je nu op straat loopt of in de wagen zit, de emmers water komen je tegemoet, liefst nog vergezeld met wat lekker plakkend poeder. Op vrijdagmorgen gaan we (lees mijn grootmoeder, moeder, dochter en ik) altijd een "pintje" drinken op café. De vrouw van de uitbater is afkomstig uit Thailand en omdat ze mijn kinderen graag in de watten legt was het onze beurt om haar te verrassen. Dochterlief (2,5) heeft haar in de bloemetjes gezet en haar glukkeg niewejaa gewenst. Uit beleefdheid hebben we haar maar niet gezegend met een emmer water en in de plaats netjes een fraaie fles afgegeven. Ook in Antwerpen werd gisteren (en ook vandaag) Songkran gevierd. Daar wilden wij natuurlijk bij zijn. De kinderen hebben met open mond genoten van de fraaie dansen en gesmuld (gelukkig met mondje dicht) van de Thaïse "cuisine". Spijtig genoeg waren we in alle haast ons fototoestel thuis vergeten, maar geloof me het was de moeite! 's Avonds nog een lekker pizza gaan eten en onze dag zat er weer op. Gelukkig is het niet overal op dezelfde dag Nieuwjaar :p





2 opmerkingen:

Julia zei

O dat is echt een gebruik voor warme landen . Ik zie ons hier al op straat lopen met 3 graden onder nul en dan lekker mekaar natgooien :)

Anoniem zei

Ook geweest. Fijn he. Heb vnl aan de kraampjes zitten smullen.